Derfor er søvn vigtigt

Hvorfor er søvn vigtigt?

Søvn er en af de vigtigste faktorer for vores helbred. Når vi er friske og veludhvilede, er vi bedre til at tackle hverdagens strabadser. Samtidig får vi et bedre helbred, da søvnunderskud kan medføre sygdomme som overvægt, depression og diabetes. I den moderne verden, hvor et stigende antal mennesker føler sig stresset, er det vigtigt at prioritere en ordentlig søvn. Eksperterne råder os til at sove cirka otte timer hver nat. Hvis du ikke får disse otte timer, vil du hurtigt føle dig træt og uoplagt dagen derpå. Der er ingen, der tager alvorlig skade af en enkelt nat med dårlig søvn, men problemet opstår, hvis det bliver generelt. Denne artikel giver dig seks grunde til, hvorfor søvn er så vigtigt. Bliv klogere på søvnen og dens effekt, og hvor afgørende den er for dit helbred.

Koncentration og produktivitet

Undersøgelser har vist, at søvn er utrolig vigtigt for flere forskellige aspekter af hjernen. Hjernen fungerer bedst, når den har hvilet om natten. I løbet af natten restituerer hjernen nemlig og gør sig klar til en ny dag med ny energi. Men får hjernen ikke den nødvendige søvn, kan det gå ud over din koncentration og produktivitet. Vi kender nok alle sammen til at møde ind på arbejde efter en nat uden meget søvn. Det bliver sværere at holde koncentrationen på opgaverne foran dig, og du kommer hurtigt til at fortabe dig i dine tanker. Undersøgelser viser, at mennesker, der har sovet det nødvendige antal timer om natten, er bedre til at løse problemstillinger og håndtere konflikter. En ordentlig søvn er altså vigtig for hjernens koncentration og produktivitet.

Søvnunderskud øger risikoen for vægtforøgelse

Når din krop ikke er veludhvilet, søger den efter nye måder at opnå energi på. Dette kan være gennem alt for mange kopper kaffe eller sukkerholdig mad, der giver hurtig energi til kroppen. Desværre er dette ikke sundt for kroppen. Denne hurtige energi forsvinder nemlig hurtigt igen, og så vil du blive fristet til at gentage med flere kopper kaffe og mere sukker, hvilket kan være med til at øge vægten. Samtidig kan søvnunderskud øge risikoen for vægtforøgelse, da det mindsker dit overskud i hverdagen. Det vil sige, at mennesker, der er i søvnunderskud, har mindre overskud til at dyrke motion. Manglen på motion er en af hovedårsagerne til vægtforøgelse, og det kan være enormt svært at trække sig selv ned i fitnesscentret, hvis hjernen og kroppen er i underskud. Derfor er søvn vigtigt for at mindske risikoen for overvægt og et dårligt helbred.

God søvn forbedrer dine fysiske egenskaber

En god søvn kan samtidig gøre det stik modsatte af ovenstående afsnit. God søvn er nemlig en afgørende faktor, hvis du ønsker at maksimere dine fysiske evner. Skal du løbe et maraton, gennemføre en ironman eller blot gennemføre fem kilometer efter en skade, er det vigtigt at have fået en ordentlig søvn. Når vi har sovet godt, er kroppen nemlig fuldt opladet og klar på dagens udfordringer. Undersøgelser viser, at atleter, der sover mere, præsterer bedre. De øger både deres styrke, hurtighed og reaktionsevne. Dette skyldes i høj grad det store overskud, som en god nattesøvn medbringer. Søvn er altså en essentiel spiller ift. menneskets fysiske styrke og helbred.

Søvnunderskud kan medføre alvorlige sygdomme

Når kroppen ikke får nok søvn, er det ikke blot trætheden, der er konsekvensen. Søvnunderskud kan medføre flere alvorlige sygdomme såsom hjerteanfald, diabetes og andre hjertesygdomme. Undersøgelser viser, at mennesker, der både sover længere og bedre, har mindre risiko for at blive ramt af en hjertesygdom. Netop dette er en af de vigtigste årsager til, at søvn er så vigtigt. Udover hjertesygdomme øger søvnunderskud risikoen for type 2-diabetes. Dette skyldes, at søvnunderskud påvirker vores blodsukker. Når vi ikke sover tæt på det optimale, som er otte timer om dagen, øger vi altså risikoen for type 2-diabetes. Diabetes 2 såvel som hjertesygdomme kan være meget alvorlige, og derfor er det vigtigt at mindske risikoen for deres opståen vha. ordentlig søvn.

Bekæmp depression

Udover fysiske sygdomme som hjerteanfald og diabetes påvirker søvnunderskud i høj grad også menneskets psyke. Mange mennesker, der lider af generelt søvnunderskud, oplever også flere andre mentale sygdomme såsom depression. Depression er en meget alvorlig sygdom, der kan være utrolig svær at kæmpe sig ud af. I kampen mod depression er søvn en utrolig vigtig spiller. På verdensplan er risikoen for selvmord i høj grad sammenhængende med psykiske lidelser såsom depression. Det er derfor vigtigt at sætte hjælp ind, hvor det er muligt. Mærker man symptomer på en depression, kan det skyldes søvnunderskud. Derfor er det vigtigt at prioritere søvnen. Hvis man har svært ved at få en ordentlig nattesøvn, kan man med fordel kontakte sin læge og søge hjælp og viden ift. problemet.

En stresset hverdag

De fleste har nok prøvet at ligge og vende og dreje sig i sengen om aftenen, fordi tankerne kører rundt i hovedet. Måske er der problemer på arbejdet eller i familien, eller måske har du bare for mange bolde i luften. Stress er desværre en stigende sygdom blandt den danske befolkning, hvilket påvirker søvnen. Når man er stresset, har kroppen ofte svært ved at falde til ro om aftenen, hvilket kan resultere i, at den ikke får nok søvn. Hvis du føler dig så stresset i din hverdag, at det gentagne gange påvirker din daglige søvnrytme, kan det være nødvendigt at besøge sin læge. Mange danskere skal balancere mellem både arbejde, familie, fritidsaktiviteter og venner i dagligdagen. I perioder, hvor der er for mange ting at se til, oplever mange at føle sig stresset. Det er vigtigt at bekæmpe stress, inden det får taget overhånd. Husk at slappe af og koble fra indimellem. Det kan være en hel dag på sofaen eller bare sove længe på en hverdag. Det er vigtigt at lytte til sin krop og give den, hvad den har brug for, og ofte kan god søvn hjælpe dig godt på vej.

Derfor er søvn vigtigt

Søvn er vigtigt, da det kan modvirke en masse grimme sygdomme. En god nattesøvn giver dig mere overskud, der med garanti vil give dig en gladere og mere afslappet hverdag. Dette var seks gode grunde til, hvorfor søvn er vigtigt, og du kan tage dem med dig eller dele dem med en, du holder af.

Ældre artikler


0 kommentare

Skriv en kommentar

Bemærk venligst, at kommentare skal godkendes før de bliver synlige.